انتقاد یك عضو مجلس اعیان انگلیس از مواضع دولت این كشور در قبال بحرین
نوشته شده توسط : abbuse

به گزارش خبرنگار ایرنا، این نشست عمومی روز سه شنبه به دعوت لرد 'اریك ایوبوری' نایب رییس گروه حقوق بشر پارلمان انگلیس و با عنوان 'بحرین؛ یك سال پس از شروع انقلاب' برگزار شد.

لرد ایوبوری عضو مجلس اعیان انگلیس طی سخنانی در این نشست عمومی گفت: بر اساس ماده یك كنوانسیون حقوق بشر، همه مردم از جمله مردم بحرین حق دارند آزادانه سرنوشت خود را تعیین كنند.

وی افزود: تغییرات سیاسی و انجام اصلاحات واقعی برای بازگرداندن ثبات و امنیت به بحرین ضروری است. گزارش منتشره از سوی كمیسیون تحقیق حوادث بحرین موسوم به كمیسیون بسیونی یك گام در مسیر درست بود كه بخشی از واقعیات موجود از جمله در زمینه نقض مستمر حقوق اساسی مردم بحرین را نشان داد، ولی رژیم به هیچ یك از پیشنهادهای این كمیسیون در زمینه توقف نقض حقوق بشر، آزادی زندانیان سیاسی و شروع اصلاحات واقعی عمل نكرده است.

وی اظهارداشت: بیش از 60 نفر از مردم بحرین بر اثر شكنجه و سركوب نیروهای امنیتی بحرین جان باخته اند و رنج و عذاب مردم همچنان ادامه دارد.

این عضو مجلس اعیان انگلیس در ادامه سخنان خود از مواضع دولت این كشور در قبال تحولات بحرین انتقاد كرد و گفت: موضع دولت انگلیس در مورد جنبش دموكراسی خواهی در بحرین نامناسب و ناپخته است.

'وزارت خارجه انگلیس بر ضرورت گفت و گو و آشتی ملی در بحرین تاكید دارد در حالی كه وقتی همه رهبران مخالفان دولت بحرین در بازداشت به سر می برند، سركوب خشونت بار اعتراضات مسالمت آمیز ادامه دارد و فعالان حقوق بشری، وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران بازداشت می شوند، انجام گفت و گو عملا غیرممكن است.'

لرد ایوبوری گفت: دولت انگلیس سر خود را زیر برف كرده است و به جای كمك به مردم بحرین در مبارزات شان برای دموكراسی و به دست آوردن حق تعیین سرنوشت، از حرف های به ظاهر خوب رژیم آل خلیفه در زمینه وعده تغییر و اصلاح حمایت می كند.

وی در ادامه درباره استفاده گسترده نیروهای امنیتی بحرین از گاز اشك آور علیه معترضان اظهارداشت: بخشی از این گازهای اشك آور توسط دولت انگلیس به بحرین فروخته شده است و وقتی ما از دولت درباره این موضوع سوال كردیم، پاسخ دادند كه هیچ گونه منع قضایی در مورد فروش سلاح به بحرین وجود ندارد.

یك سازمان غیردولتی موسوم به 'ائتلاف مبارزه با تجارت اسلحه' در انگلیس نیز روز سه شنبه با استناد به آمارهای وزارت بازرگانی انگلیس فاش ساخت كه این كشور در تابستان امسال بیش از یك میلیون و 300 هزار پوند سلاح و تجهیزات سركوب به بحرین فروخته است.

سارا یاسین از موسسه 'ایندكس سانسور' دیگر سخنران این نشست بود كه گفت: وضعیت حقوق بشر و بویژه آزادی بیان و آزادی رسانه ها در بحرین روز به روز وخیم تر می شود.

وی كه چندی پیش برای تهیه گزارشی به بحرین سفر كرده بود، افزود: آزادی بیان در بحرین وجود ندارد و رژیم از سفر روزنامه نگاران مستقل و فعالان حقوق بشر به آن كشور جلوگیری می كند.

وی تاكید كرد: دولت بحرین تلاش می كند مانع از انتشار اخبار و گزارش های اعتراضات مردمی در سطح بین المللی شود... مردم بحرین به خاطر نوشتن مطلب در توییتر، فیسبوك و دیگر شبكه های اجتماعی تحت تعقیب قرار می گیرند.

خانم یاسین گفت: بخش هایی از گزارش كمیسیون بسیونی و پیشنهادات آن در صورت اجرا، گامی به پیش بود ولی دولت بحرین تاكنون آنها را اجرا نكرده است.

' كشورهای غربی و از جمله آمریكا و انگلیس باید به دولت بحرین فشار بیاورند كه این پیشنهادات را اجرا كند و به تقاضاهای مشروع مردم رسیدگی نماید.'

'مایك دیبول' یك استاد دانشگاه انگلیسی كه سال ها در بحرین تدریس كرده است در ادامه این نشست به بیان خاطرات و مشاهدات خود از نقض حقوق بشر و سركوب مردم در آن كشور پرداخت.

وی افزود: با اینكه من یك خارجی بودم ولی بارها تحت فشار قرار گرفتم و حتی منزل و وسایل شخصی ام مورد بازرسی قرار گرفت.

این استاد انگلیسی به اتهام ارتباط با مخالفان به همراه اعضای خانواده اش از بحرین اخراج شده و دیگر اجازه بازگشت به آن كشور را ندارد.

آقای دیبول گفت: وقتی با من به عنوان یك خارجی این گونه برخورد می شود، وای به حال مردم عادی بحرین.

دكتر سعید شهابی از اعضای جنبش آزادیبخش بحرین نیز گفت: مردم بحرین و بویژه جوانان آن كشور سال گذشته در چنین روزی انقلاب خود را به امید انجام تغییرات بنیادی و اصلاحات واقعی آغاز كردند و با گذشت یك سال همچنان مصمم هستند به راه خود ادامه دهند.

وی افزود: پس از گذشت یك سال از سركوب مردم بحرین، اكنون اكثر فعالان به این نتیجه رسیده اند كه رژیم قابل اصلاح نیست و این دیكتاتوری موروثی باید پایان یابد تا مردم بتوانند آزادانه سرنوشت خود را تعیین كنند.

آقای شهابی اشغال بحرین توسط نیروهای سعودی و سكوت كشورهای غربی را محكوم كرد و گفت: مردم بحرین مصمم هستند به این دوره تاریك پایان دهند.

در ادامه این نشست تعدادی از فعالان بحرینی و بستگاه زندانیان سیاسی از طریق ویدیو كنفرانس برای حاضران سخنرانی كردند و گوشه هایی از رنج و عذابی را كه خود و یا نزدیكان شان طی یك سال گذشته متحمل شده اند، تشریح نمودند.

همچنین چند فیلم كوتاه از اعتراضات مردم بحرین و اقدامات نیروهای امنیتی آن كشور پخش شد كه مورد توجه شركت كنندگان قرار گرفت.

اروپام**345





:: برچسب‌ها: اسپانیا , مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 462
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: